.

.

FAQ - Vanliga frågor och svar

På denna sida hittar du svar på vanliga frågor. Du kan när som helst höra av dig om du behöver mer information om våra produkter.

Allmänna frågor och svar.

Vad innebär det att produkten är Medicintekniskt Godkänd (MDD)?

Regelverket för medicintekniska produkter är baserat på EU-direktiv. Direktivens regler och krav är införlivade med den svenska lagstiftningen genom lagen om medicintekniska produkter och föreskrifter utfärdade av Läkemedelsverket.

Om du vill veta mer om Medicintekniska Produkter (MDD) klicka gärna på följande länk:

Läkemedelsverket - Medicinteknik

Hur levereras min nya promenadskoter?

Batterifordon i Malmö levererar din nya skoter personligen hem till dig i hela södra Sverige.

Hur lång tid tar det att få min nya promenadskoter?

Vi har de olika modellerna hemma för omgående leverans (med reservation för att modellen kan vara tillfälligt slut på vårt huvudlager i Västerås). Normalt 2-5 arbetsdagar efter beställning. Batterifordon kontaktar dig 2-3 dagar före leveransdag och kommer överens med dig om dag och tid för leveransen av din nya promenadskoter.

Behöver jag montera något på min nya promenadskoter?

Nej, din promenadskoter kommer helt körklar med uppladdade batterier klar att köra.

Måste jag ta hand om något emballage?

Nej vi på Batterifordon ombesörjer allt sådant vid leverans.

Behöver jag någon utbildning, mopedkort eller körkort?

Nej, din promenadskoter klassificeras som cykel enligt Svensk Författningssamling SFS 2001:559 3:stycket. Det betyder att det inte krävs någon form av körutbildning, läkarintyg eller lämplighetsintyg.

Hur framför jag min promenadskoter?

Den betraktas som cykel och får då framföras på vägbana och cykelbanor med en maxhastighet av 15-20 km/h.

Får jag någon utbildning av Batterifordon?

Detta är våra kunders trygghet! Batterifordon levererar alltid alla promenadskoters till kundens hemadress. Vi avsätter all den tid som behövs för att i lugn och ro gå igenom alla saker på din nya maskin. Vi kör dessutom i de miljöer som maskinen skall användas, så båda parter ser att det fungerar.

Vad gör jag om det inte fungerar att köra min nya promenadskoter?

Vi på Batterifordon har mer än 10 års erfarenhet av olika situationer så vi kan bedöma det! Och givetvis kommer inte vi att kräva att en kund skall tvingas köpa något han/hon inte klarar av att hantera. Det är Batterifordons styrka! Då packar vi in maskinen och kör hem igen.

Kan jag provköra en promenadskoter?

Givetvis finns denna möjlighet hos Batterifordon. Vi har vårt showroom  på Almviksvägen 41, 218 45 Vintrie. Där får våra kunder möjlighet att provköra i en stor parkanläggning eller på mindre gång- och cykelbanor i trafikfritt område. Vi erbjuder även alternativet att provköra i din hemmiljö (se provkör hemma) om du hellre vill det (gäller södra Sverige).

Hur betalar jag min nya promenadskoter?

Det ingår i Batterifordons Trygghetspaket. Vi gör ingen affär förrän vi är överens om att du som kund känner dig trygg med din promenadskoter och att den uppfyller de krav och funktioner vi utlovat. Vi erbjuder olika betalningsalternativ såsom faktura, delbetalning och även finansiering genom Wasa Kredit och Klarna. Hör gärna av dig om du har frågor.

Hur försäkrar jag min promenadskoter?

Då din promenadskoter betraktas som cykel skall den ingå i din hemförsäkring. Hör dock först med ditt försäkringsbolag vilka regler som gäller hos dem.  Kom ihåg att uppge utrustningens serienummer.

Sevice och underhållsfrågor

Hur laddar jag min promenadskoter?

Alla våra modeller är från början utrustade med smartladdare, alltså ingen extra kostnad! Du laddar maskinen efter körning och avbryter laddningen när det är tid att använda din promenadskoter. Enkel och tryggt! Alltid fulladdad och körklar.

Hur fungerar batterierna i väder och vind?

Batterierna är skyddade i en behållare och är placerade under stolen. De är enkla att byta när det behövs. Batterierna är blybatterier, ofta av typen AGM och helt underhållsfria (ingen påfyllnad av syror eller dylikt). Promenadskotern mår bäst av att förvaras inomhus. Batterier är alltid känsliga för kyla, detta medför att det är svårare att ladda ett kallt batteri och livslängden blir betydligt längre när det laddas i inomhusmiljö.

Vad påverkar min körsträcka?

Kyla och snömodd, däcktryck (se modellens handbok), brukarens vikt, konditionen på batterierna. miljön, långa backar och /eller lös grus är de kanske viktigaste orsakerna till hur långt man kan köra på en laddning.

Garanti och service?

Batterifordon ger ett års produktgaranti på promenadskoters. Vi kan erbjuda upp till tre års garanti genom vårt serviceavtal (se service / garantibok). För garantiarbete som utförs på hemadress utgår en framkörningsavgift på 450:- inom Skåne.

Behöver jag serva min promenadskoter?

Endast driftunderhåll såsom laddning och kontroll av lufttryck samt hålla utrustningen ren enligt servicemanualen som medföljer din promenadskoter. Kontakta alltid Batterifordon om det uppkommer frågor om driftstörningar.

Var kan jag köpa däck och andra förslitningsdetaljer?

Batterifordon har en hel del på lager i Malmö. Skulle det vara så att vi inte har det hemma finns alla reservdelar på vårt huvudlager i Västerås.

Övriga frågor

Vi är här för att svara på dina frågor